Enkelt flettet pannebånd.

Litt mere garnslanking er unnagjort og denne gangen ble det ett pannebånd med en flette som gjør at det ser litt mere avansert ut enn hva det faktisk er.

Alle har vi vel flettet håret på andre eller seg selv i løpet av livet og dette er den eneste lille ekstra kunnskapen du trenger her. Det er heller ikke en kjempe lang flette så det går unna på en liten kveld.

Størrelse;

  • Dame.

Utstyr;

  • 1 – 2 nøster Merino Ekstra Fine fra Drops eller Smart fra Sandnes,  alt garn med strikkefasthet 22 masker over 10 cm. Jeg har brukt fargen skogsgrønn nummer 31 i Merino Ekstra Fine .
  • Settpinner nr. 4 eller to rundpinner nr. 4 visst du ønsker å bruke magic loop teknikken. 

Oppskrift;

  • Legg opp 42 masker på pinne 4.
  • Strikk rundt til arbeidet måler 19 cm, for meg ble det 58 omganger.
  • Del arbeidet i tre med 14 masker til hver del.
  • Fortsett å strikke rundt på hver av disse 3 delene til hver del måler 16 cm, for meg ble dette 49 omganger. 
  • Flett de tre delene og sett maskene sammen igjen slik at du fortsetter å strikke rundt over alle masker.
  • Strikk videre rundt over alle 42 masker til denne delen måler 19 cm, for meg 58 omganger.
  • Feil av.

Så lett og kort er faktisk oppskriften ( og til dere som måtte lure over mine omganger som telles, jeg er ett lite petimeter som ikke liker tanken på bare å måle rett og slett på grunn av at hver enkelt del da kan få litt forskjellig antall omganger ).

Men iallefall nå er pannebåndet ferdig og det er bare å feste tråder og sy de sammen så fint som du klarer midt bak. Oppskriften kan også lett gjøres min der eller større etter ønske vel å kutte ut cm/omganger på første og siste del.

 

#strikking #minmote #drømmestrikk #pannebånd #grønn #dame

10 kommentarer
    1. Så fint pannebånd! Jeg er ganske ny på strikking, så jeg lurer på hvordan du strikker rundt? Fordeler du maskene på flere pinner? Jeg strikker med settpinner. 🙂

    2. Takk Karen, fordeler på første og siste del med 14 masker på hver pinne og strikker rundt. På hver lille del fordeler jeg de 14 maskene på tre pinner og strikker rundt. Bare brukt settpinner da det er for lite masker til å bruke rundpinne.
      Håper du skjønner hva jeg mener og er du fersk i strikking er ingen spørsmål dumme. ??

    3. Så grei oppskrift. Vis jeg strikker på 3,tror du det passer til barn? Eller hvordan ville du gjort det om til barnestr? Mvh inger synnøve

      1. Så kjekt du liker oppskriften. E vil tro at om du strikker på pinne 3 kan det passe til barn. Men du må også justere cm du strikker hvert parti avhengig av alder på barnet.

    4. Utrolig fint pannebånd. Fint med litt annet en kun den vanlige med en snurr/ twist. Veldig god å enkel oppskrift. Eneste jeg bl usikker på når jeg kommer til 2. delen. For jeg har delt 14 masker på 3 pinner, men selve flette delene ser ut som at de er dobbel/ strikket rundt. Skjønner ikke helt hvordan det skal bli sånn, for når jeg strikker med 3 pinner blir delene flate.

      På forhånd takk.

      1. Hei.
        Du legger arbeidet flatt, deler inn 7 masker fra starten og 7 masker fra slutten på første del. Så 7 til fra hver del på andre fletteledd og sist de siste 14 til siste ledd. Så strikker du disse rundt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg