Lommetøfler - Guestslippers

Hva er vel bedre en en super enkel og allikevel så praktisk tøffel? Denne er perfekt som venninne-, husvarmeg- , jule- og bursdagsgave eller som noe som står innenfor ytterdøra du og alle som kommer kan få låne ett par på kalde dager eller om de bare er kalde på føttene.

Tøflene kan lett strikkes på en kveld og du kan igrunn bruke alt av garn du har som passer 22 masker over 10 cm.

Slik ser de ut før du har sydd de sammen.

Slik som dette blir de seende ut på foten. 😊

Utstyr;

  • To knapper.
  • Liten rundpinne nummer 4.
  • Ett nøste Merino Ekstra Fine eller lignede garn som har 22 masker over 10 cm. Selv har jeg brukt fargen skogsgrønn nummer 31.

Størrelse;

  • ​small (medium) large.

Oppskrift;

  • Legg opp 6 masker.
  • Strikk 6 riller (12 pinner med rettstrikk).
  • Fortsett med riller men øk 2 masker på rettsiden innenfor de 2 første og to siste maskene til du har 20 (24) 28.
  • Strikk 2 masker, * øk 1 maske, 1 rett* gjenta fra *-* til det står igjen 2 masker som strikkes rett = 36 (44) 52 masker.
  • Strikk rett tilbake.
  • Strikk så 2 rett og 2 vrang i 46 (48) 50 omganger til ribbestrikken måler ca. 15 (16) 17 cm.
  • Strikk 2 masker, * strikk 2 masker sammen* gjenta fra *-* til det står igjen 2 masker som strikkes rett = 20 (24) 28 masker.
  • Strikk rett tilbake.
  • Fortsett med riller men fell 2 masker på rettsiden innenfor de 2 første og 2 siste maskene til du har 6 masker.
  • Strikk 6 riller over de 6 maskene og samtidig lag ett knappehull slik;
  • På pinne 8 strikk 2 masker, to masker rett sammen, 1 kast og strikk 2 masker. 

Feil av, sy på en knapp per tøffel og fest alle tråder godt. Brett så tøflene i to og sy sammen sidene ved ribbestrikket.

#strikk #strikking #tøfler #lommetøfler #slippers #gave #minmote #drømmestrikk 

4 kommentarer

Kjempefine lommetøflar ! Har sjøl

strikka mange slike, og no vart eg inspirert til å strikka fleire. ;)

Sååå fint du strikkar !

Tusen takk for så hyggelig tilbakemelding Snuppesnella ?

Hej!

Undskyld mit danske.

Tøflerne er meget smukke. Jeg er i fuld gang med et par, og er i den forbindelse stødt på en lille fejl i punkt 7.

Det virker ikke med ?strikk 2 masker sammen, 1 rett?, men det ønskede resultat opnåes med ?strikk 2 masker sammen?. Beklager.

Jeg glæder mig til, at have et par med i tasken.

Hei Christina, takk for tilbakemelding. Oppskriften er nå rettet opp. Forsto dansken din helt fin, koselig at du stakk innom min lille blogg. ?