Lommetøfler – Guestslippers

Dessverre herjer koronaen ennå og til tider ser det ut som den vinner. Men jeg som alle andre håper snart viruset taper kampen og vi kan gå tilbake til å leve vanlig igjen. For det vil bli bedre dager hvor vi kan leve som normalt slik vi alle husker det!

Så hva gjør vi i mens da? Hva fyller vi tiden med nå som vi holder oss mest mulig unna mennesker, ikke besøker andre eller dra ut på plasser hvor det kan bli for folksomt?

Vel, hva med litt strikking? Å hva med å strikke noe som kan glede familie og venner den dagen di kan komme på besøk igjen og vi selv kan besøke?

Selv tenker jeg at dette er et perfekt lite prosjekt i tiden som er nå. Et lite prosjekt som lommetøfler, tøfler som er enkle og allikevel så praktiske og enkle å ha med seg over alt. Disse fungerer utmerket som venninne-, husvarme- , jule- og bursdagsgave eller som noe som står innenfor ytterdøra di og alle som kommer kan få låne ett par på kalde dager eller om de bare generelt er kalde på føttene.

Lommetøfler – Guestslippers i forskjellige størrelser.

Tøflene kan lett strikkes på en kveld og du kan i grunn bruke alt av garn du har som passer 22 masker over 10 cm, men det er greit å gå for noen som er litt slitesterkt og iallfall varmt.

Utstyr;

  • To knapper.
  • Liten rundpinne nummer 4.
  • Ett nøste Merino Ekstra Fine eller lignede garn som har 22 masker over 10 cm. Selv har jeg brukt fargen skogsgrønn nummer 31.

Størrelse;

  • ​small (medium) large.

Oppskrift;

  1. Legg opp 6 masker.
  2. Strikk 6 riller (12 pinner med rettstrikk).
  3. Fortsett med riller, men øk 2 masker på rettsiden innenfor de 2 første og to siste maskene til du har 20 (24) 28.
  4. Strikk 2 masker, * øk 1 maske, 1 rett* gjenta fra *-* til det står igjen 2 masker som strikkes rett = 36 (44) 52 masker.
  5. Strikk rett tilbake.
  6. Strikk så 2 rett og 2 vrang i 46 (48) 50 omganger til ribbestrikken måler ca. 15 (16) 17 cm.
  7. Strikk 2 masker, * strikk 2 masker sammen* gjenta fra *-* til det står igjen 2 masker som strikkes rett = 20 (24) 28 masker.
  8. Strikk rett tilbake.
  9. Fortsett med riller men fell 2 masker på rettsiden innenfor de 2 første og 2 siste maskene til du har 6 masker.
  10. Strikk 6 riller over de 6 maskene og samtidig lag ett knappehull slik;
  11. På pinne 8 strikk 2 masker, to masker rett sammen, 1 kast og strikk 2 masker.

Montering;

  1. Fell av.
  2. Sy på en knapp per tøffel.
  3. Fest alle tråder godt.
  4. Brett så tøflene i to og sy sammen sidene ved ribbestrikket.
18 kommentarer
    1. Kjempefine lommetøflar ! Har sjøl
      strikka mange slike, og no vart eg inspirert til å strikka fleire. 😉
      Sååå fint du strikkar !

    2. Hej!
      Undskyld mit danske.
      Tøflerne er meget smukke. Jeg er i fuld gang med et par, og er i den forbindelse stødt på en lille fejl i punkt 7.
      Det virker ikke med ?strikk 2 masker sammen, 1 rett?, men det ønskede resultat opnåes med ?strikk 2 masker sammen?. Beklager.
      Jeg glæder mig til, at have et par med i tasken.

    3. Tusen tusen takk for en flott oppskrift på lommetøfler 😉🌸 Det er så flott når du skriver så tydelig og greit hvordan man skal Strikke 😃👍

      1. Tusen takk for en slik tilbakemelding. Slik tilbakemeldinger gjør at jeg bare har lyst å fortsette og prøve nye oppskrifter, både andres og egne. 😀

    4. Hei. Vet du ca. skostr de ulike str i oppskriften passer til?
      Jeg er str 37-38 og litt usikker på om jeg skal strikke etter medium eller large.
      Takk for en flott oppskrift 😊👍

    5. Ble tipset om denne oppskriften🙏
      Men jeg får ikke frem bildene du har lagt ut, lettere å forstå når man ser hvordan du har gjort dette😉

    6. Hei.
      Jeg lurer på hvor lang den delen som går under foten bør være? Altså den delen som går fra hæl til tærne.

      Mvh Unn Katrin

      1. Har ikkje mål fra hæl te tå men på grunn av tøyligeten i disse er di ganske fleksibe for mange føtter. For hvor mye den strekker seg og måler fra fot til tå kommer helt ann på hvilken fot tøffel kommer på. Derav størrelsen på disse. Skal kunne oasse alle mulige gjester om en har ett lager av alle størrelsene ligge.

    7. Så flotte lommetøfler. Jeg har strikket noen av disse, men du har så fin kant og lagt ut på en pen måte, noe jeg ikke får til. Kan du forklare fremgangsmåten tror du?

      1. Jeg løfter bestandig første maske av som jeg skulle strikke den vrang uten å strikke den. Økingen gjør jeg før og etter de 2 første/siste maskene ved å plukke opp tråden mellom 2 masker på omgangen under og så strikke den tråden vridd.

    8. Hej.
      Jeg kunne godt tænke mig at strikke er par til mine børnebørn. De bruger str 26 og 29 i sko. Vil det passe med den lille størrelse?

    9. Hei jeg har mistet min oppskrift på lommetøfler og var heldig og fant din oppskrift. Hvilket garn anbefaler du og hvilken pinnernr. Jeg selv strikker fast.

      Mvh Laila

      1. Gatn kommer litt ann på hvir mye du tenker de skal brukes i forhold te slitasje. Skal de bare være på på besøk som varmer føtter mens en nyter selskapet. Vel da funker merino ull, dobbel sunday eller alpakka tweed. Men skal du ha de litt slitesterke har e ville valgt perfect eller dobbel tråd med sisu.
        Pinner er litt avhengig av garnet. Men om du strikker stramt ville e har gått opp ett halv nummer av hva som står anbetalt på garnet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg