Calorimetry

Dette er vel i grunn ett av de letteste og samtidig utrolig anvendelige pannebåndene du kan finne!

Pannebåndet består kun av rett og vrangmasker og strikkes på forkortet pinner i en vendestrikk teknikk.

Utstyr;

  • Et nøst Rubin fra Sparkjøp / Smart fra Sandnes eller Merino Ekstra Fine fra Drops. Garnet skal ha en strikkefasthet som tilsier 22 masker over 10 cm.
  • Liten rundpinne på 3,5.

Oppskrift;

Pannebånder går over 4 masker og maskeantallet du trenger må gå opp i 4 + 2. Dette gjelder uansett størrelse du strikker og du legger bare til eller trekker fra ett tall som kan deles på 4 alt etter størrelsen du ønsker.

  • Legg opp 114 i barnestørrelse og 122 masker i damestørrelse på rundpinnen.
  • Strikk 2 rett og 2 vrang over alle maskene og avslutt med 2 rett og snu.

Det skal bestandig strikkes rett over rett og vrang over vrang fra begge sider.

  • Strikk alle maskene bortsett fra de 2 siste og snu.
  • Ta en maske løst av, strikk 3 masker (fortsett ribbestrikk), plasser markør, strikk til det står 2 masker igjen og snu.
  • Ta en maske løst av, strikk 3 masker, plasser den andre markøren, strikk til neste markør og snu.
  • Ta bort markøren, en maske løst av, strikk 3 masker, sett markøren tilbake, strikk til neste markør og snu.

Gjenta omgangen over totalt femten ganger.

  • Ikke ta bort markøren, 1 maske løst av, strikk til neste markør og snu.

Det skal nå være 46 masker mellom markørene og 38 masker på hver side av markørene.

  • 1 maske løst av, strikk til markør, ta bort markør, strikk 4 masker, sett markøren på igjen og snu.

Gjenta omgangen over 17 ganger til og nå sksl det kun være 2 masker igjen utenfor markørene på hver side.

  • 1 maske løst av, strikk til markør, ta bort markøren og strikk de siste 2 maskene.
  • Strikk en pinne til over alle maskene (husk å ta bort den siste markøren) og fell løst av.

Fest endene, bruk en av trådene til å feste en knapp. 

Knapphull har du allerede laget da du bruker en av de små hullene som blir ved passene som du snur arbeidet.

#Calorimetry #strikk #strikking #pannebånd #minmote #dame #barn #ungdom