Tiril genser

Da var min tur kommet til å strikke en av de populære genseren i år. Tiril Eckhoff har jo i samarbeid med sandnesgarn laget både en kjole og en genser ved navnet Tiril. Denne er strikket på ønske vi en kunde fra butikken Drømmestrikk og hun valgte ett annet garn enn det opprinnelig garnet som står i oppskriften. 

Jeg har derfor strikket denne i mosegrønn mix farge 12 fra Drops sitt garn Air. Der går med mindre garn i denne sorten enn hva det går med opprinnelig Drops Alpakka da løpemeter er lengre hos Air. Air Drops har 150 meter mens Børstet Alpakka har 110.

I størrelse xl med drops air brukte jeg litt over 6 nøster, mens det i oppskriften står at du trenger 9/10 nøster, men som skrevet over er Drops Air drøyere å strikke av.

Genseren er strikket i vanlig vranbord og rettstrikk men har ett fin innslag av hullmønster på bærestykket. Etter ønske fra mottaker er denne strikket i størrelse xl med noe ekstra centimeter på selve bolen. 

Oppskriften finner dere hos Sandnes og går som skrevet under navnet Tiril genseren og er hos de strikket i Børstet Alpakka. De har strikket to varianter og bildene viser genseren i enten rosa 4602 eller i grått 1042.

#strikking #tiril #genser #alpakka #drops #air #sandnes 

14 kommentarer

Silje

12.07.2017 kl.21:26

Hei :) Hvilke størrelse strikket du, og hvor mange garn-nøster brukte du? :)

Ida Amalie

15.07.2017 kl.04:14

Silje:

Hei.

Jeg brukte litt over 6 nøster og strikket den på pinne 6 slik oppskriften sier, ,en det kan være lurt å strikke en prøvelapp visst du er usikker på om du strikker stramt eller løst utifra hva magebåndet på nøste sier. ?

Renathe

14.07.2017 kl.11:30

Hei

Måtte du endre pinne str når du nå strikket ned drops air garnet? Jeg tenkte å strikke den i str L . Tror du det da holder med 6 nøster?

Ida Amalie

15.07.2017 kl.04:12

Renathe:
Hei.

Jeg brukte pinne 6 som det står i oppskriften da det passet med min strikkefasthet. Selv på min i størrelse xl med ekstra lengde brukte jeg litt over 6 nøster. Så jeg vil tro du skal klare deg fint med 6 nøster i større large, alt etter hvor lang du ønsker den selvfølgelig. ?

Stine

06.09.2017 kl.06:48

Hei! Har nettopp strikket denne bare i kjole i originalt garn. Tenkte også på å strikke denne i drops sitt ari garn som du har brukt i genser. Men i oppskriften er det jo to forskjellige garntyper, mitt spørsmål er da har du strikket med dobbelt garn eller er det nåkk med bare en tråd? Takk for svar :)

Ida Amalie

06.09.2017 kl.11:33

Hei. Jeg brukte enkel tråd på genseren og fulgte oppskriften med pinnestørrelse uten problemer. Strikkefastheten min stemte med dette, så jeg møtte ikke på noen problemer. ??

Tonje Følid

16.10.2017 kl.15:56

Hei!

Veit du kvar eg kan få digital oppskrift på tirilgenseren? :) Vil byrja med ein gong!! :D

Ida Amalie

16.10.2017 kl.17:58

Nytt regelverk på dette så Triril genser får du kun kjøpt sammen med originalgarnet. Så ikkje lengee mulig å få tak i oppskrift alene. Dessverre Tonje Følid:

Gyda Foyn

20.12.2017 kl.15:38

Hei! Jeg strikker denne genseren nå, men forstår ikke helt hvordan jeg skal felle i nok masker i diagrammet. Fellingene som er merket av i diagrammet er ikke mange nok i forhold til hva mønsteret krever. Har du et godt svar på dette? :)

Ida Amalie

21.12.2017 kl.07:46

Hei Gyda Foyn. Litt usikker på hva du mener nå Gyda, jeg holder selv på med en nå og synes fellingene er greie. Passer inn i mønsteret, Så kanskje du kunne presisere litt mer på hvilken felling du holder på med. Du har først raglan og det står hvor mange ganger og hvor mange masker du skal sitte igjen med. På selve diagrammet skal det være å bare følge det hele veien. Det starter mer å gå opp i 14 masker x 10 som eksempel på størrelse medium.

Gyda Foyn

21.12.2017 kl.11:37

Hei igjen! Når jeg teller opp antall fellinger i diagrammet der mønsteret sier det skal felles fra 140 til 130 masker (L?) teller jeg bare 8 (om jeg husker riktig). Betyr det at jeg må felle ytterligere 2 masker der jeg selv ønsker? Eller har jeg telt feil/misforstått?

Ida Amalie

21.12.2017 kl.23:35

Hei igjen Gyda Foyn, jeg må si jeg ikke helt forstår hvordan du teller 8 ved den fellingen. Du feller en maske i hver rapport. Så den skal strikkes slik som fen står over 13 masker.
Strikk 2 sammen, 1 rett, 1 kast, 2 sammen, 5 rett, 2 sammen, 1 kast, 2 rett. (Nå har du felt en maske i denne rapporten. Så gjentar du rapporten til du har kommet rundt. Det vil si gjenta 10 ganger og da har du felt 10 masker fra 140 til 130 masker.

Marta Mehus

21.12.2017 kl.12:32

Så bra at den passer til Air garn. Jeg har nettopp bunkret opp 10 nøster naturhvit og skal i gang med en sterkt forsinket julepresang. Garnet var utsolgt tidligere.

Hilsen Marta

Ida Amalie

21.12.2017 kl.18:01

Ikke sant. ??
Ja har vært virkelig tomt også for det garnet, Men nå er vel så å si alle fargene inne. Marta Mehus: