Tiril genser

Da var min tur kommet til å strikke en av de populære genseren i år. Tiril Eckhoff har jo i samarbeid med sandnesgarn laget både en kjole og en genser ved navnet Tiril. Denne er strikket på ønske vi en kunde fra butikken Drømmestrikk og hun valgte ett annet garn enn det opprinnelig garnet som står i oppskriften. 

Jeg har derfor strikket denne i mosegrønn mix farge 12 fra Drops sitt garn Air. Der går med mindre garn i denne sorten enn hva det går med opprinnelig Drops Alpakka da løpemeter er lengre hos Air. Air Drops har 150 meter mens Børstet Alpakka har 110.

I størrelse xl med drops air brukte jeg litt over 6 nøster, mens det i oppskriften står at du trenger 9/10 nøster, men som skrevet over er Drops Air drøyere å strikke av.

Genseren er strikket i vanlig vranbord og rettstrikk men har ett fin innslag av hullmønster på bærestykket. Etter ønske fra mottaker er denne strikket i størrelse xl med noe ekstra centimeter på selve bolen. 

Oppskriften finner dere hos Sandnes og går som skrevet under navnet Tiril genseren og er hos de strikket i Børstet Alpakka. De har strikket to varianter og bildene viser genseren i enten rosa 4602 eller i grått 1042.

#strikking #tiril #genser #alpakka #drops #air #sandnes 

4 kommentarer

Silje

12.07.2017 kl.21:26

Hei :) Hvilke størrelse strikket du, og hvor mange garn-nøster brukte du? :)

Ida Amalie

15.07.2017 kl.04:14

Silje:

Hei.

Jeg brukte litt over 6 nøster og strikket den på pinne 6 slik oppskriften sier, ,en det kan være lurt å strikke en prøvelapp visst du er usikker på om du strikker stramt eller løst utifra hva magebåndet på nøste sier. ?

Renathe

14.07.2017 kl.11:30

Hei

Måtte du endre pinne str når du nå strikket ned drops air garnet? Jeg tenkte å strikke den i str L . Tror du det da holder med 6 nøster?

Ida Amalie

15.07.2017 kl.04:12

Renathe:
Hei.

Jeg brukte pinne 6 som det står i oppskriften da det passet med min strikkefasthet. Selv på min i størrelse xl med ekstra lengde brukte jeg litt over 6 nøster. Så jeg vil tro du skal klare deg fint med 6 nøster i større large, alt etter hvor lang du ønsker den selvfølgelig. ?