Hjerteteppe til ei prinsesse

Fikk her om dagen spørsmål om jeg kunne strikket ett babyteppe te ei venninne, hun hadde falt helt for ett teppe med mange hjerter på. Teppet er strikket i kun en farge og med rett og vrangmasker, tilsammen har det seks hjerter i bredden og syv hjerter i lengden. Teppet vil måle litt forskjellig fra hva garn og pinner du bruker og du kan selvfølgelig lage det bredere og lengere visst du ønsker ved å legge til 30 masker i bredden og strikke så langt du selv måtte ønske.

Jeg strikket dette teppe i baby merino fra drops med fargekode 05 lys rosa og jeg strikket hele teppet på en rundpinne nr. 3. Teppet mitt måler ved dette garnet ca. 65 x 70 cm. Jeg brukte litt over 5 nøster på dette teppe.

Oppskriften er opprinnelig fra QuilteHuset og etter at jeg sendte de en mail om spørsmål om jeg hadde tillatelse l å dele oppskriften på bloggen; fikk jeg svaret ja. Så her under finner dere oppskriftene.  Selv er jeg nok litt for opptatt med symmetri, derfor forandret jeg en liten detalj på selve hjertet. Jeg syntes det ble bedre når hjertet ble likt på begge sider, men dette velger du selv visst du vil strikke teppet. Jeg deler under oppskriften diagrammet på hjertet som jeg selv brukte med den lille endringen.


Det er 10 riller på begynnelsen og slutten, 10 masker med rillestrikk i hver side, 5 riller mellom hver rad med hjerter og 5 masker med rille strikk mellom hvert hjerte i bredden.

#hjerte #strikking #baby #babyteppe #teppe #rosa #vognteppe

6 kommentarer
    1. Super oppskrift for en nybegynner, men har du tips til enklest og finest måte for å skifte nøste uten at man ??ser?? det? 🙂

    2. Hei Anita. Her finnes det mange teknikker og kommer helt sikkert an på hvem du spør om hvem som er best.
      Men den som jeg selv bruker og synes blir penest er;
      når du nærmer deg slutten på ett nøste sånn ca 20 cm så begynner du med det nye nøste og stikker rundt 10 masker med begge tråder. Så fortsetter du med det nye nøste.
      Når du kommer rundt strikker du bare vanlig over de doble maskene.
      Når du er ferdig kan du dra litt i hver lille ende som henger på baksiden og feste de.
      På denne måten ser du må du studere for å se hvor du har skiftet tråd.
      Strikker du kofte eller genser med i sydde ermer legger jeg trådskifte på slike plasser da de garanterte ikke vil bli synlig når du er ferdig og takket være symaskinen trenger du ikke en gang å feste disse trådene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg