Babyteppe med sjarmerende bamser på

Scenario; du skal bli bestemor til sommeren, hjemme har du ett heklet teppe liggende. Problemet er bare det at det ikke er ferdig ennå, for dessverre så er hun som begynte på prosjektet gått bort. 😢 Selve teppe er så å si ferdig, men det mangler en fin kant rundt.

Vel dette var situasjonen for ei jeg jobber med og derfor fikk jeg oppdraget med å fikse dette. Teppet var heklet i Solberg sitt garn, men spørsmålet mitt var: Er det heklet i 12 3, eller 12 4?

Enden på viset ble at jeg tok med meg teppet ned på Garn og Idé på kaia her i byen og fikk litt hjelp. Her fikk jeg forklart at dette igrunn var lett å finne ut av. Det eneste jeg trengte å gjøre var å tvinne opp en ende og se hvor mange tråder som var tvinnet sammen. Det er nemlig det som utgjør om det er 12 3 eller 12 4 garn, 3 og 4 tallet står enkelt og greit for akkurat dette med de trådene. Så etter litt pirk om jeg fram til at det måtte være heklet i 12 4.

Da tråden var fikset kom neste spørsmål, hvilken krok skal jeg bruke? Opprinnelig bruker jeg selv en krok på 1,75 på dette garnet, men jeg var ikke sikker på hva hun som hadde begynt hadde brukt. Derfor ble det litt prøving og feiling i starten mens jeg testet dette ut, krok kommer jo også ann på hvor løst og stramt en hekler som dere sikkert vet selv. Enden på visa ble at jeg kom frem til at en krok på 1,5 var beste alternativet for å fortsette.

Teppet i seg selv synes jeg var kjempe søtt og tenkte derfor at en enkelt kant ville gjøre seg bra på det. Derfor ble det enkelt en grei kant med vifte ønsker rundt, jeg hadde jo fått fri tøyler til å lage kanten. Vifte mønsteret er kort fortalt kun bestående av grupper med 2 staver, 1 luftmaske og 2 staver. Selve hjørnene består også av det samme med unntak av litt kun for å ikke få de for stramme eller løse.

Bestemoren som mottok dette av meg i går gleder seg nå stor til å gi dette til barnebarnet som kommer i juli.

6 kommentarer
      1. Hei. Så koselig at du likte det, men vet du dette ble til underveis. E har det nok det liggende en plass og om e finner det kan e legge det ut på bloggen her. E tegnet det bare sånn etterhvert som e heklet meg fram. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg