7 tips for sikker måte å få med strikketøyet når du skal ut å fly.

Mange har samme spørsmål hver gang de skal ut å fly; kan jeg ta med med strikkeprosjektet mitt på reisen eller vil de ta det i sikkerhetskontrollen? 

Tenkte derfor her å komme med noen tips som kan hjelpe og kanskje gjør at pinnene dine ikke blir konfiskert av vaktene.

Sikkerheten på en flyplass skal en jo ta på alvor, du skal tross alt sette deg inn i en sardinboks som skal frakte deg fra en plass til en annen. Tar man da ikke sikkerheten på alvor kan jo virkelig katastrofale ting skje når du sitter oppe i lufta. Vakten i sikkerhetskontrollen tar derfor jobben sin alvorlig og de vet alle farer som kan oppstå hvis en passasjer får med seg noe som kan brukes som våpen.

Så hva er da reglene for strikkepinner og nåler? 

Derfor visst du er en strikker sånn som meg, vil punktene under glede deg. Du har lov til å strikke på flyreisen din, for mange mener det har en beroligende effekt og aktiviteten vil kunne hjelpe under lange reiser.

Men selv det da som sagt er lov å strikke er det like vel noen ting en bør ta hensyn til for å unngå at pinnene blir konfiskert. Her under kommer det derfor 7 tips som kan være greit å tenke igjennom før reisen;

  1. Lag metallpinnene dine ligge igjen hjemme og ta med pinner som er lager av plast eller bambus. Disse er mere flyvennlige og de anses vanligvis ikke farlige av myndighetene. 
  2. For enkelhets skyld, sørg for at garnet er fint nøstet. På denne måten unngår du floker og rot selv om vaktene går igjennom strikkeposen din.
  3. Legg alt av pinner, garn og prosjekter i en gjennomsiktig pose. Ved hjelp av denne posen vil alt være lett synlig og sikkerhetspersonalet slippe å fikle igjennom alt.
  4. Ikke ta med store sakser da de vil bli konfiskert med engang, de er rett og slett forbudt å ha med seg. Men én liten neglesaks vil som regel gå greit så en slik kan du som regel få med deg igjennom kontrollen. 
  5. Siden du ikke kan forutse hva slags utstyr som vil heve misstanke, la favorittpinnene ligge igjen hjemme. Du vil ikke gråte over billigpinner og skulle du derfor miste de i sikkerhetskontrollen er det ikke det verste som har gått tapt.
  6. Skulle du få spørsmål om pinnene dine, sørg for å være klar og høflig når de ber om en nødvendig forklaring. Sikkerhetspersonalet sørger bare for å utføre jobben sin og de ønsker ikke å sette deg i en ubehagelig situasjon. Jo raskere du gjør ting klart, jo bedre er det for begge parter. 
  7. Så til siste punkt, for har du alt fulgt de 6 tipsene over er det like vel greit å gjøre en siste ting. Det kan nemlig bestandig være greit å sjekke listen for forbudte gjenstander for hver flyselskap. Ulik flyselskaper og land kan ha ulike regler når det kommer til dette. Det kan også være noen forskjeller på innenlands og internasjonale flyreiser. Så sørg derfor bestandig for at du er oppdatert for det flyselskap du skal reise med og de landene du skal innom.

Vel nå som du har lest dette er det bare å ønske de en riktig god flyreise og kos deg med mange timer strikking.

#regler #fly #flyselskap #strikking #flyselskaper #pinner #strikk #strikkepinner #reiser #flyreiser