Den lille traktoren Gråtass

Kanskje på tide og komme med litt håndarbeid igjen? Hadde jo med meg masse håndarbeid på ferie og nå som jeg hverdagen har begynt igjen sitter jeg jo som oftes med noen strikkepinner når jeg sitter stille.

Denne genserene er det en stund siden jeg strikket , men siden jeg fortsatt blir spurt om å dele oppskrifter er den like aktuell i dag som da. Jeg har heller ikke noen problemer med å skjønne hvorfor den er populær bland de små for genseren er jo kjempe tøff. Passe jo perfekt til denne lille tøffe gutten/jenten i familien som bare digger alt som har med kjøretøy å gjøre.

Genser med barenhagehelten gråtassen på.

Den lille traktoren Gråtass er en norsk barnefilmfigur skapt av Fantasi-Fabrikken A/S I Tønsberg i 1995. Figuren er en《levende》grå traktor av typen Ferguson TE20 som er påsatt to svarte øyne på lyktene. Navnet Gråtass var et utbredt norsk kallenavn for denne populære traktortypen.

Denne ble det til på grunn av at jeg ei gammel skolevenninne spurte på vegne av sønnen sin. Han hadde bare så lyst på en og jeg syntes det hørtes både gøy og artig ut å prøve.

Arbeidsmengden på denne genseren hadde jeg ingen anelse om og at jeg i tillegg måtte sy maskesting! 😉 Så jeg vil ikke si dette er den typiske starter genseren om du ikke har strikket så mye før. Men ikke la det stoppe deg, for jeg er av den oppfatningen om at du får til det du måtte ville. Det er bare standhaftigheten det står på og viljen til å ikke gi opp selv om du møter litt motgang.

Jeg hadde aldri gjort maskesting før og var ikke helt sikker på hvordan jeg skulle få det finest mulig. Men det gikk da ganske så bra sytes jeg selv iallefall. 😀

Informasjon om genseren finner du her;

  • Oppskriften finner du i heftet nr.215, Dale Garn – Den lille traktoren Gråtass.
  • Denne er strikket i dale garnet – Falk.
  • Jeg har strikket størrelse 4 år.
  • Hun som bestilte ønsket 3 år, men den går oppover i størrelse fra 2 – 4 – 6 år osv så derfor ble det størrelse 4 år.

Gjerdet og steinene på genseren går hele veien rundt genseren så på baksiden er det kun gjerde og stein. Men på grunn av dette sparer du mye arbeid ved at du kan strikke mønsteret hele veien rundt. Eneste du må sy på er selve detaljene som øynene og noen andre småe sting. Så dette er helt klart overkommelig bare man har tro på seg selv.

Selv følger jeg Pippi sitt eksempel på at dette har jeg aldri gjort før, men dette får jeg garantert til. 🙂

6 kommentarer
      1. Er ikke lov å kopiere det dessverre og jeg har selv bare en oppskrift. Litt usikker på om det er lov å dele mønsteret i det hele tatt faktisk. Beste hadde nok vært om du tok kontakt med de selv og hørt om muligheten selv om de ikke selger mønstret mer, kanskje du er heldig å får det allikevel. 🙂

    1. Hej, jeg har skrevet til dale garn og de skriver at de ikke må sælge den mere, men at man gerne må låne/dele den mellem privatpersoner. Er det muligt at du vil det til email: [email protected]

      1. E har det bare i ett hefte og dessverre ønsker e ikkje å låne det ut ved å sende det bort. Ei heller kopiere, selv om du sier det egentlig nå er lov. E har lært at det ikkje e tillatt. Så om de mener dette burde de da legge det ut på sidene sine slik at alle finner den informasjonen. Fram til da holder e meg til de reglene e vet om.
        Beklager så mye, men e håper du forstår det. 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg