The True Blue Cabel Jacket

Da ble nok en jakke med stor fletter ferdig. Denne er også strikket i garnet easy, men denne gangen ble fargen jeans blå.

Denne er også i størrelse medium, men jakken er litt liten i størrelsen. Så jeg har brukt 1 nøste mer på hver jakke for å få den passe lang i ryggen.

 Jakken fra siden.

Og som dere ser er ryggen kun bestående av riller.

Etter nå å ha strikket to jakker i denne oppskriften, har jeg notert meg ett par ting. Dette på grunn av at jeg synes oppskriften mangler litt info her og der.

Så visst dere ønsker å strikke den, er det bare å følge oppskriften. Men les også gjerne min ekstra informasjon.

Størrelse medium, men med størrelse large i lengde på bole og armer;

  • Strikk fletter og riller som forklart i oppskriften.
  • Når du har brukt hjelpepinne for å vri til flette nr. 10, strikk 3 pinner og 38 riller skal arbeides nå deles inn i et ryggstykker og to fremstykker.
  • Ryggen skal bare strikkes i riller, like mange som på fremstykkene, som for meg ble 58 riller.
  • Felling til halskanten på fremstykkene starter etter vridning til flette nr. 12 og 5 pinner.
  • Fell på annenhver pinne etter de to vrange på rettsiden til du har igjen 25 masker.
  • Fortsett nå å strikke fletter til du har 14 fletter og 7 pinner.
  • Fra nå kan du felle av og sy fremstykkene og ryggen sammen. Eller du kan legge arbeidet dobbelt fra vrangen og strikke de sammen samtidig som du feller av. 
  • La maskene i halsen bak sitte igjen på pinnen, du har 15 masker her nå.

Stolpe;

  • Plukke opp ca 84 masker på hvert fremstykkene og strikk som forklart i i oppskriften. Etter at jeg hadde blikket opp maskene og satt inn maskene fra halsen hadde jeg 183 masker på pinnen.

Armer;

  • Plukke opp 29 masker hver på fremstykkene og bakstykke = armen har da 58 masker på seg rundt.
  • Strikk 3 pinner (4 med den pinnen som du plukket opp masker med) før du begynner på første flette.
  • Strikk til du har vridd ti 9 fletter tilsammen og strikk 5 pinner.
  • Avslutt med å strikke 7 pinner med vrangbord før du feller av på pinne 8.

Da er det bare å feste tråder og så kan den gode varme jakken bare nytes.