Deilig vårgenser i rettstrikk

Da en ny kollega kom og sa hun også ønsket seg en Line Langmo genser var det bare å ta pinnene fatt på nytt. 😀

Hun ønsket den lik den jeg strikket og delte med dere tidligere i uken, så også denne er lengre og smalere enn originalen. Siden originalgarnet også er gått ut av produksjon ble den også litt annerledes på grunn av dette.
Så slik ble denne Line Langmo inspirerte genser til.

Denne er ca. 130 cm. i overvinne, 63 ca. cm. lang og armene måler ca. 47 cm.

Måten denne er strikket og montert kan den brukes både på vrangsiden som originalen til Line Langmo, men den kan også fint brukes på rettsiden visst en ønsker det.

Hele denne genseren er strikket rundt i glattstrikk med unntak av vrangbordene og når du har delt arbeidet i to for å gjøre plass til armene. Da strikkes det rett på rettsiden og vrangt på vrangsiden.

Utsyr;

  • Rundpinne nr. 9 i 40 og 60 cm. 
  • 3 nøster offwhite Faerytale 701 fra Du store alpakka.
  • 1 nøste grått 5762 Erle fra Dale.
  • 1 nøste lysblå Silk Mohair 7521 fra Sandnes Garn.
  • 1 nøste mørk burgunder 4545 Silk Mohair fra Sandnes Garn.
  • 1 nøste gul 2035 Silk Mohair fra Sandnes Garn.

Bolen (strikkes rund til du kommer opp til armhullet);

  • Legg opp 120 masker med enkeltråd offwhite og strikk vrangbord rundt (1 maske rett og 1 masker vrang) i 12 omganger.
  • Strikk 2 omganger med enkel tråd offwhite.
  • Strikk 8 omganger med dobbel tråd sennepsgul.
  • Strikk 8 omganger med 1 tråd sennepsgul og 1 tråd offwhite.
  • Strikk 8 omganger med enkel tråd offwhite.
  • Strikk 8 omganger med 1 tråd offwhite og 1 tråd lysblå.
  • Strikk 8 omganger med 1 tråd offwhite og 1 tråd mørk burgunder. 
  • Strikk 14 omganger med enkel tråd offwhite.
  • Strikk 8 omganger med dobbel råd grå.
  • Strikk 8 omganger med 1 tråd grå og 1 tråd sennepsgul. 
  • Strikk 4 omganger med enkel tråd offwhite.
  • Strikk 12 omganger med enkel tråd offwhite og her skal du strikke vrangbord 1 rett og 1 vrang igjen slik som i starten.
  • Fell løst av.

Når bolen målte ca. 43 cm. delte jeg arbeidet i to for å lage armhulen. På min ble det på partiet som er av 14 omganger offwhite og delingen skjedde etter 10 omganger.
Fra her strikkes arbeidet frem og tilbake.

Armene;

  • Legg opp 20 masker med enkel tråd offwhite og strikk 12 omganger 1 rett og 1 vrang.
  • Strikk 2 omganger med enkel tråd offwhite og på første omgang øk til 40 masker.

Fra her skal du strikker likt som på bolen, men du skal også øke 1 maske i hver side på hver 8 omgang til du har 53 masker.

  • Strikk 8 omganger med dobbel tråd sennepsgul.
  • Strikk 8 omganger med 1 tråd sennepsgul og 1 tråd offwhite.
  • Strikk 8 omganger med enkel tråd offwhite.
  • Strikk 8 omganger med 1 tråd offwhite og 1 tråd lysblå.
  • Strikk 8 omganger med 1 tråd offwhite og 1 tråd mørk burgunder. 
  • Strikk 20 omganger med enkel tråd offwhite.
  • Fell løst av.

Montering;

  • Sy sammen oppå skuldrene og sy på armene.