Myk Skappel lue

Garnet Myk fra Sandnes er som ordet sier mykt, men du må nesten kjenne på det selv for å forstå hvor mykt. Garnet er ekstremt behagelig å ha på seg, deilig å strikke med det og ett nøste er ganske så drøyt.

Jeg hadde igjen en liten rest med garn etter strikk av en skappelgenser, så istedenfor å kastet det ble det til en lue.

Skappel lua som finnes i Skappel boka har ingen spesiell vrangbord. Så for å gjøre min litt spesiell laget jeg en med falske fletter i vrangborden.

Utsyr;

  • Ett nøste med rest eller ett nytt nøste Myk fra Sandnes. Jeg har brukt fargen lys rosa nr. 3511.
  • Rundpinne og settpinner i størrelse 6.

Oppskrift vrangbord med falske fletter;

  • Legg opp 60 masker på rundpinnen og strikk 2 omganger rett.
  • Strikk 1 rett, 1 kast, 1 rett og 2 vrang ut omgangen.
  • Strikk 3 rett og 2 vrang i 2 omganger.
  • Løft av 1 maske som du skulle strikke den vrang, strikk 2 rett og løft første maske over de to rett maskene, 2 vrang ut omgangen.
  • Strikk de tre punktene over her til du har 3 fletter med hull eller så lang du måtte ønske den.
  • Når du er ferdig å flette og har den så lang som du ønsker skal du fortsatt ha 60 masker.

Oppskrift hoveddel på lue;

  • Strikk rett i 25 og ganger eller så mange omganger du ønsker på lua.
  • Skift til settpinner og sett 20 masker på hver pinne.

Oppskrift på felling av lua;

  • Strikk 8 masker 2 rett sammen ut omgangen.
  • Strikk 1 omgang uten felling.
  • Strikk de to omgangen med en maske mindre mellom hver felling til du har 12 masker igjen.
  • Trekk tråden i maskene på pinnen og fest den.