Tobias lue

Nok en gang noe som egentlig er fra Klompelompe, men denne finnes ikke i oppskriftheftet. Etter å ha strikket kofta hadde jegjort nok garn til å lage en lue også. Laget derfor en firkantlue med en fargerik dusk i hver topp.

Størrelse;

  • 3 til 6 måneder.

Utstyr;

  • 1 nøste hvit tynn merino ull kode 1013.
  • 1 nøste blågrå tynn merino ull kode 7251.
  • Liten rundpinne 2,5 og liten rundpinne 3.

Oppskrift øreklaff;

  • Lag en snorer med icord teknikk eller tråsnelle på pinne 3. Legg opp 4 masker og strikk rundt på disse til ønsket lengde eller ca. 20 cm. Det skal ikke felles av her. 
  • Strikk videre over disse 4 masken på snoren men med glattstrikk frem og tilbake. Samtidig skal det økes på rettsiden 2 masker hver gang etter og før de 2 første og 2 siste maskene på pinnen til du har 14 masker.
  • Strikk videre over disse 14 masken i 10 omganger.
  • Strikk en øreklaff til på samme måte og la de ligge, men ikke fell av på de.

Oppskrift lue;

  • Legg opp 96 masker på pinne 2,5 og strikk vrangbord 1 rett og 1 vrang til den måler ca. 2 cm.
  • Skrift pinne til og nå skal klaffene strikkes på mens du strikker en omgang rett og samtidig øker til 99 masker. Legg øreklaffene på innsiden av vrangborden og strikk sammen masken fra vrangbord og øreklaffer med ca. 6-8 cm. mellomrom bak.
  • Stikk så mønsteret fra Tobias kofta til luen måler ca. 15 cm. Mønsteret finner dere her;

  • Fell av og sy sammen luen på toppen. Lag to dusker og fest de til hver hjørne i toppen.

#strikking #minmote #barn #klær #Klompelompe #sandnes #sandnesgarn